3.8.05

The Lost Art of Cassette Culture



Waar is de tijd dat de liefde nog verklaard werd met behulp van een zorgvuldig samengestelde mixtape? Play. Pause. Fast-forward. Erase and rewind. Het is voorgoed voorbij. MP3, cd-writers en de iPod hebben de legendarische cassette verbannen naar een stoffige kartonnen doos in een hoekje ergens op zolder.
Jammer, want ik was een fan. Dagen en nachten hing ik vroeger boven mijn cd's op zoek naar geschikte nummers om een eigen compilatie te maken. Pavement, Sonic Youth, PJ Harvey, Sebadoh. En dan opnemen, beluisteren en moeten vaststellen dat het derde liedje toch niet zo goed past achter het tweede. Opnieuw beginnen.
Gisteren werd ik nog eens aan die tijd herinnerd. In de Fnac stootte ik op 'The Art of Cassette Culture', een mooi boekje waarin Thurston Moore schrijft over zijn liefde voor de mixtape en zijn moderne variant: "We're being told that home taping is killing music. But it's not: It simply exists as a nod to the true love and ego involved in sharing music with friends and lovers. Trying to control music sharing is like trying to control an affair of the heart. Nothing will stop it."
Op het internet vond ik vandaag de website Radio Rockstars waar je een hele rits 'mixtapes' vindt met prachtige namen. Luister bijvoorbeeld eens naar Loud Songs for Kissing met muziek van Guided By Voices, Cat Power en The Shins. Of naar 'The Unkempt Sadness of Yves Tanguy' met nummers van Pavement, Nick Drake en Yo La Tengo. Het klinkt net als vroeger, inclusief nummers die te vroeg stoppen of aan een verschillend volume worden afgespeeld.
Hou je dus vooral niet in: stel nog eens een mixtape samen en bezorg hem aan mij. Ik zal er met veel liefde en plezier naar luisteren.

4 opmerkingen:

.s zei

Ook zeker beluisteren op Radio Rockstars: The Lowdown on Deputy M. Met onder meer 'On Fire' van Sebadoh, 'Car' van Built To Spill, 'Embassy Row' van Pavement, 'Yes' van Morpine, ...

Sid Frisjes zei

Ik heb hier nog volledige repitities van dahlia op MD liggen. Bedenkelijke kwaliteit en volumeschommelingen à volonté.

Iemand?

.s zei

Awel, die wil ik echt nog wel eens terug horen. En zeg nu niet dat het moeilijk is om die bij mij te krijgen, he. No way, that you can blame it on the distance...

:)

joris zei

Hey grandmaster s.

Heb hier nog een hele doos vol met cassetjes en als je ze beluisterd krijg je gegarandeerd kippevel (uit nostalgie en door de pure schoonheid natuurlijk). Maar in feite doe ik nu nog hetzelfde: compilatie na compilatie in elkaar knutselen. Alleen is het nu wel min of meer illegaal, zeker.