22.8.05

Pukkelpop, de hoogtepunten

2005: het jaar dat Juliette Lewis en ik elkaar eindelijk hebben ontmoet...


Arcade Fire
Hét optreden van Pukkelpop, als je het mij vraagt. Zij doen wat Pixies al meer dan tien jaar niet meer doen: spelen met overgave. Alle bandleden staan luidop mee te roepen en zingen, drumstokjes sneuvelen al na een nummer, geluidstorens worden beklommen en motorhelmen blijken plots slaginstrumenten te zijn. 'Funeral' is de plaat van het jaar en Arcade Fire de groep van de toekomst. And you knows it!


!!!
Het laatste optreden van hun tournee en dat wilden de mensen van !!! niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Twee drummers, twee bassisten, twee zangers en tonnen energie. Na drie dagen Pukkelpop nog even een dik uur staan dansen. And shake that butt!


Pixies
Na hun doortocht op Werchter schreven we: “Pixies stapten met zeer veel overtollig vet en de handen in de zakken op het podium, keken even het publiek in, namen hun instrumenten vast en tien seconden later had de halve wei al kiekevel. De 'journalist' in De Morgen had de indruk dat ze alleen even hun geld kwamen innen. Misschien had hij wel gelijk, maar met zo'n nummers kom je daar wel mee weg.” Dat geldt ook voor Pukkelpop, al ben ik het nu nog meer eens met de man van De Morgen. Hun vermelding op de lichtkrant was zeker en vast geen typefout: Pixi€s. Jawel, met euro-teken. Desalniettemin: legendarische band.



Millionaire
Moddervet en retestrak. Weer een tijdje geleden dat we die term nog eens hebben bovengehaald. We hadden het aanvankelijk wat moeilijk met Paradisiac, maar ondertussen is het dé plaat geworden om na het werk even te ‘ontspannen’. Ook live klinken nieuwe nummers als I’m On A High en Street-Life Cherry steeds beter. En dan hebben we het nog niet over de verpletterende versie van Champagne gehad. I’m a filthy rich millionaire-fan, baby.


Juliette Lewis
I touched Juliette Lewis! Hahaha! Tijdens haar optreden in de Bowery Ballroom in New York hadden we nog de verkeerde plaats uitgekozen, maar deze keer stonden we perfect. Nou ja, nadat we alles en iedereen uit de weg hadden geduwd om tot bij haar te geraken tijdens haar crowdsurf. Hopelijk zijn er geen beelden van, want ik heb me als een complete poephol gedragen. Ik kan er niets aan doen, het is sterker dan mezelf: ik heb een zwak voor Juliette Lewis. Eigenlijk ziet ze er niet uit, de muziek is compleet fout, maar hey: she's speaking my language, baby!



De rest
Hun plaat 'The Back Room' vond ik al zeer knap en ook live weet Editors te overtuigen. Het klinkt allemaal niet erg origineel, maar ze hebben wel een hele hoop sterke nummers. Ook genoten van Kaiser Chiefs en LCD Soundsystem, ondanks de respectievelijke panne aan het been en de geluidspanne. De set van Bonnie Prince Billy & Matt Sweeney bezorgde me kippevel tijdens I See A Darkness, Horses en New Partner, maar ik was meer onder de indruk tijdens eerdere doortochten van zijne bebaardheid. En we kunnen hier nog wel een hele tijd doorgaan over de twinstige editie van Pukkelpop, maar de vermoeidheid eist zijn tol. Ik heb genoten, ik hoop van u hetzelfde.

(photos used without kind permission of goformusic)

1 opmerking:

Sid Frisjes zei

Touched Touched.... ne letterlijke Nederlandse vertaling daarvoor is "bij haar tetten". Platvloers, ik weet het maar aan haar look te zien heeft ze het zo graag. Nog compleet fout en daardoor uitermate geweldig live, Tower of London. de revelatie ;-) Pixies - Kaisers Chief - Peter Pan Speedrock - The Dwarves - !!! - Juliette - Virgin airlines - The Subways ... het was een goei editie.