2.2.06

Op de schoot bij nonkel Bob


"Toen ik in New York aankwam, was het hartje winter Het was bar koud en in elke ader van de stad lag een dik pak sneeuw, maar ik kwam net uit het ijskoude Noorden, een klein stukje aarde waar de donkere bevroren bossen en de ijzige wegen mij niet van mijn stuk brachten Ik kon de beperkingen overstijgen. Ik was niet op zoek naar geld of liefde. Ik had een verscherpt bewustzijn, wist waar ik naartoe wilde, was onpraktisch en bovendien een idealist. Ik kende geen mens in deze donkere koude metropool maar dat zou allemaal veranderen - en snel ook."
Zo begint Robert Allen Zimmerman aan zijn eigen levensverhaal in Kronieken. Het boek is het eerste deel van de bijzonder aangename autobiografie van een man die zich tegenwoordig laat aanspreken als Bob Dylan. Dylan geeft je geen saaie opsomming van gebeurtenissen, maar vertelt onder meer over zijn grote voorbeelden, zijn eerste stappen in de muziekwereld en de tol van de roem. Ideaal leesvoer voor wie wil weten wat er omgaat in het hoofd van een van de meest geniale songschrijvers op deze planeet. En dan nu een volledig willekeurig fragment uit een volledig willekeurige Dylan-song:

Sara, Sara,
It's all so clear, I could never forget,
Sara, Sara,
Lovin' you is the one thing I'll never regret.

2 opmerkingen:

Sid Frisjes zei

Eind mei New York City. Een te lange vlucht, te lange rij wachtenden voor de vingerafdrukken en "mugshots". Circa 2 uur laten staan we voor CBGB's tegenover ons hostel en steken de staat over. Aan de lichten staat een vuilniswagen met afro-amerikaan achter het stuur, ramen open en crosstown traffic van Hendrickx loeit door de boxen. Een hemelse indruk van een hemelse stad.

.s zei

Zo start de biografie van Sid Frisjes en dj Casablanca, twee Kempenzonen die nog geen jaar later met hun band Fassbinder de wereld zouden veroveren...

:)