19.5.06

Grandaddy - Just Like The Fambly Cat


"Het was een moeilijke, maar noodzakelijke beslissing. Ik ben ook niet erg impulsief, dus het idee speelde al veel langer in mijn hoofd. Er waren groepsleden die begrepen waarom ik het deed, anderen hadden niets zien aankomen en voelden zich in de steek gelaten. Dat waren degenen die thuis de hele dag televisie zaten te kijken, wiet rookten en wachtten tot er een nieuwe plaat uitkwam, zodat ze weer op tournee konden vertrekken." (demorgen)
Grandaddy bestaat niet meer en daar heeft frontman Jason Lytle zo zijn redenen voor. Gelukkig ligt er sinds een paar dagen nog een laatste stuiptrekking van De Mannen Met Baarden in de rekken van de betere platenzaak. Toch was ik na de eerste luisterbeurten niet echt overtuigd: meer van hetzelfde, maar dan anders. Maar net als bij de vorige Grandaddy-platen geeft 'Just Like The Fambly Cat' zijn geheimen langzaam prijs. Het up-tempo Jeez Louise! Vintage Grandaddy in Guide Down Denied en in Summer... It's Gone! Het rustig voortkabbelende Where I'm Anymore! Dat synth-deuntje in Elevate Myself! Disconnecty! Zeer jammer dat we al dit moois nooit live te horen zullen krijgen...

I don't wanna work all night and day
on writing songs that make the young girls cry
or playing little solos on a keyboard
so the kids will ask me how and why
I just wanna
I just wanna
I just wanna elevate myself
Maybe for a little while
I'll find it really hard to hate myself

Geen opmerkingen: