19.6.06

Sonic Youth - Rather Ripped


Enkele gasten op een skateboard, piepende en krakende gitaren op de achtergrond, drums en bas vallen in, een feestje en de koppen van Kim Gordon en Thurston Moore. Vijftigers weten waar ze waren toen JFK werd neergeschoten, ik kan me perfect de eerste keer Sonic Youth herinneren. MTV bracht begin jaren ’90 niet alleen Vanilla Ice en MC Hammer in onze huiskamers, maar reserveerde iedere zondagavond ook 120 minuten voor het betere gitaargeluid. Ik leerde zo niet alleen bands als Pavement, Mazzy Star en Afghan Whigs kennen, maar zag er ook voor het eerst de clip van 100 %.
Sinds die avond kunnen Kim & Co in mijn ogen niet veel verkeerd doen. Dirty, Goo, Daydream Nation, Sonic Nurse, Evol, … : ik aanhoorde, knikte goedkeurend en speelde luchtgitaar. Verwacht hier dus ook geen objectieve mening over hun nieuwe plaat. Alsof iemand trouwens wel objectief muziek kan beoordelen. Geloof nooit een muziekrecensent. Tenzij ze iets positiefs te melden hebben over Sonic Youth. Zoals: Rather Ripped is weer een prachtplaat. En hier te beluisteren.

3 opmerkingen:

Sid Frisjes zei

Begin jaren 90 mocht gij vooral met uw tante mee naar MC hammer (wat uiteindelijk afgelast werd), sprongen we tijdens Beavis & Butthead "stagedivegewijs" over jullie zetel, en droeg jij nog ne Kappa op de schaatsbaan.

Om maar te zeggen dat het zonder 120 minutes misschien nooit goed was gekomen.

.s zei

Kwibus! Ik mocht met mijn tante niet mee naar MC Hammer. Het was de buurvrouw en ik mocht mee naar New Kids On The Block!

Sid Frisjes zei

poteetoo potaatoo