26.9.06

Luister NIET naar Bob Dylan


Ik had nooit naar de muziek van Bob Dylan mogen luisteren.

Eigenlijk ben ik er nog niet zó lang mee bezig, ongeveer een jaar of twee. Voordien kende ik alleen de Grote Hits: Blowin' in the Wind, The Times They Are A-Changin', Mr. Tambourine Man en consoorten. En toen tikte ik dus ergens 'Blood on the Tracks' op de kop. Je denkt: "Tof, zo'n plaatje dat je op de achtergrond kan laten meespelen". Nou ja, niet dus: je zet Dylan niet 'zomaar' even op. Sommige songs geven pas na meerdere luisterbeurten hun geheimen prijs, maar toch kan je ook na een eerste luisterbeurt niet om Dylan heen. Luister eens naar Tangled Up In Blue of If You See Her, Say Hello en u zal begrijpen wat ik bedoel. Na 'Blood on the Tracks' volgden nog platen: 'Blonde on Blonde', 'Highway 61 Revisited', 'Desire' en 'Time Out of Mind'. Het betert er dan niet meteen op: Dylan negeer je niet.

Er zijn dit jaar al een paar geweldige platen uitgekomen. Denk maar aan nieuw werk van TV On The Radio, Joan As Police Woman of recent nog Bonnie Prince Billy. Maar er is dus ook Modern Times, de nieuwe Bob Dylan. Het probleem met Dylan is dat hij de rest van mijn platenkast degradeert tot tweedeklassevoetbal, terwijl hij jaar na jaar met de vingers in de neus de Champions League-finale wint. Hoe goed ik TV On The Radio ook vind: het is geen Bob Dylan. Wees dus gewaarschuwd: luister NIET naar Bob Dylan, want uw platenkast zal nadien nooit meer dezelfde zijn...

9 opmerkingen:

Sarah zei

Ik denk persoonlijk eigenlijk wel dat je zijn mooiste lied bent vergeten te vermelden hoor!

.s zei

Thunder On The Mountain? Spirit On The Water? Rollin' and Tumblin'? When The Deal Goes Down? Someday Baby? Workingman's Blues #2? Beyond The Horizon? Nettie Moore? The Levee's Gonna Break? Ain't Talkin'? Like a Rolling Stone? Tombstone Blues? It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry? From a Buick 6? Ballad of a Thin Man? Queen Jane Approximately? Highway 61 Revisited? Just Like Tom Thumb's Blues? Desolation Row?Rainy Day Women #12 & 35? Pledging My Time? Visions of Johanna? One of Us Must Know (Sooner or Later)? I Want You? Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again? Leopard-Skin Pill-Box Hat? Just Like a Woman? Most Likely You Go Your Way and I'll Go Mine? Temporary Like Achilles? Absolutely Sweet Marie? 4th Time Around? Obviously Five Believers? Sad-Eyed Lady of the Lowlands? Tangled Up in Blue? Simple Twist of Fate? You're a Big Girl Now? Idiot Wind? You're Gonna Make Me Lonesome When You Go? Meet Me in the Morning? Lily, Rosemary and the Jack of Hearts? If You See Her, Say Hello? Shelter from the Storm? Buckets of Rain? Hurricane? Isis? Mozambique? One More Cup of Coffee (Valley Below)? Oh, Sister? Joey? Romance in Durango? Black Diamond Bay?

Of bedoel je Sara?!?

Sid Frisjes zei

Gelukkig dat wij van onze generatie zijn, en dat onze generatie op jongere leeftijd nog geen internet had, anders had ik krek hetzelfde moeten lezen over R.E.M. :-)

Appels en peren, ik weet het!!

.s zei

Murmur is en blijft een goeie plaat! Het is gewoon beginnen mislopen nadat Michael Stipe die spastische aanvallen kreeg tijdens het dansen...

The Black Crows, iemand? :)

Sid Frisjes zei

Die poster was tenminste niet ingekaderd in een dure lijst, noch was het een misselijkmakende close-up van de zanger maar gewoon een tourposter van de ganse groep. Een bende jeannetten, ik geef het toe, maar wederom.. appels en peren

.s zei

Ik vind appels wel lekkerder dan peren. En dat eet gemakkelijker, want daar komt niet zoveel sap uit...

Sarah zei

Maar wel meer zever precies

.s zei

:D

Catweazle zei

pff, bedankt voor de waarschuwing.
dat heeft hier niet veel gescheeld.
dan luister ik toch gewoon niet.