24.1.07

De meest spraakmakende albums aller tijden



Een indrukwekkende platencollectie? Ik kon er thuis niet meteen in gaan grasduinen. De muzikale interesse van mijn ouders beperkte zich min of meer tot Abba, Humperdinck en Miek & Roel. Met een beetje geluk slingerde er al eens een best of van The Beatles rond, maar dan hadden we het wel gehad. Via vrienden, Studio Brussel, het legendarische 120 Minutes en Humo of RifRaf: zo leerde ik nieuwe bands kennen.

Het grote nadeel blijft dat er een behoorlijk gat gaapt in mijn muzikale kennis van de jaren 1950, '60, '70 en - ok, dat is misschien een voordeel - '80 . Gelukkig is er nu het boek '1001 Albums'. De auteurs verzamelden, in hun woorden, 'de meest spraakmakende albums aller tijden'. Dat 'aller tijden' is misschien al overdreven, want ze beginnen in 1950 met In The Wee Small Hours van Frank Sinatra. Bovendien zijn lijstjes uiteraard nooit volledig, maar het is een mooi begin. Het is vooral een ideaal boek om naast je pc te zetten. Klap het daar af en toe eens open wanneer je illegale dingen aan het doen bent. En nee, dan hebben we het niet over het gluren naar minderjarige kindjes uit het voormalige Oostblok...

Ik botste onder meer al op plaatjes van The Monks, Love en The Violent Femmes. Het boek beperkt zich trouwens niet tot de 'million sellers'. Zo vind je bijvoorbeeld ook Loveless van My Bloody Valentine en Spiderland van Slint terug in het overzicht. Maar wat helemaal fantastisch is: alle platen uit het boek zijn blijkbaar online integraal te beluisteren. Klik hier!

6 opmerkingen:

natsalie zei

voor inspiratie uit de 80's: over naar uw lief!

Sid Frisjes zei

Geweldig boek, maar een nieuwjaarscadeau?? Als ik erover nadenk wel eigenlijk...

merci

Anoniem zei

Toffe link! Bedankt. Het boek lag hier onder de Kerstboom.

.s zei

Haha, blijkbaar een populair eindejaarsgeschenk...

Die link kwam ik per toeval tegen en ik blijf het straf vinden. Eindeloos luisterplezier!

Catweazle zei

en hoe beluister je daar dan een album? ksnapnie

.s zei

Hmm, bij mij lukt het nu precies ook niet meer! Er stond eerst ook een symbooltje van een cd na de albumtitels en dat is verdwenen. Misschien begrijpt er iemand de uitleg op de site?